Po dwóch latach przerwy do Görlitz i Zgorzelca ponownie wróciły Międzynarodowe Dni Messiaena
Foto: Jakub Purej
Szóstą edycję Międzynarodowych Dni Messiaena w Görlitz/Zgorzelcu uroczyście otworzył prof. dr Peter Oliver Loew. W swojej przemowie dyrektor Niemieckiego Instytutu Spraw Polskich w Darmstadt przedstawił własne spojrzenie i refleksję na temat minionych i aktualnych konfliktów oraz wojny na terenie Europy Wschodniej. Na zakończenie festiwalu, tradycyjnie 15 stycznia w Europejskim Centrum Pamięć, Edukacja, Kultura w Zgorzelcu zabrzmiał „Kwartet na koniec czasu” Oliviera Messiaena. W tym roku interpretacji dzieła francuskiego kompozytora podjęła się młoda grupa Broken Frames Syndicate.
W bogatym programie Dni Messiaena znalazły się koncerty, oprowadzania po terenie byłego Stalagu VIII A i miejscach związanych z historią obu miast oraz dyskusje panelowe, na które organizatorzy i organizatorki zaprosili do wielu ciekawych miejsc po obu stronach Nysy. W programie festiwalu po raz kolejny znalazł się punkt przypominający o wyjątkowym wydarzeniu w historii muzyki: 15 stycznia 1941 r., w ówczesnym niemieckim obozie jenieckim Stalag VIII A Görlitz francuski kompozytor Olivier Messiaen wraz z trzema towarzyszami niewoli po raz pierwszy wykonał swój kameralny utwór „Quatuor pour la fin du temps“.
Jednym z gości festiwalu był Pierre-Laurent Aimard, światowej sławy pianista i były uczeń Oliviera Messiaena. W programie jego recitalu fortepianowego, który odbył się w Europejskim Centrum Pamięć, Edukacja, Kultura w Zgorzelcu, znalazł się utwór Messiaena „Dwadzieścia spojrzeń na Dzieciątko Jezus”. Była to już druga wizyta Aimarda w Europejskim Centrum w Zgorzelcu. W sierpniu 2020 roku pianista brał udział w dokumentacji filmowej, nagrywanej w tym miejscu dla kanału telewizyjnego ARTE.
Kolejnym ważnym punktem festiwalu był koncert chóralny pt. „Obdarz nas pokojem”, który odbył się w ewangelickim Kościele Krzyża w Görlitz. Zespół Europa Chor Akademie, pod batutą Jana Hoffmanna zabrał słuchaczy i słuchaczki w muzyczną wędrówkę w czasie, umieszczając w centrum programu różne wersje chrześcijańskiego „Agnus Dei”.
Kilkaset osób goszczących na Międzynarodowych Dniach Messiaena wzięło udział w najróżniejszych wydarzeniach na terenie Europamiasta Görlitz-Zgorzelec. Wśród nich znalazł się filozoficzno-spirytualny spacer wzdłuż Nysy, podczas którego podjęto próbę porównania sposobów pojmowania świata przez görlitzkiego teozofa Jakoba Böhme (1575 – 1624) i Oliviera Messiaena (1908 – 1992).
Europejskie Centrum Pamięć, Edukacja, Kultura jest od lat ośrodkiem festiwalowym po polskiej stronie Europamiasta. Także tu, w piątek, 13 stycznia odbyło się otwarcie wystawy „Muzyka w okupowanej Polsce 1939-1945”, przybliżającej losy wielu kompozytorów i muzyków, m.in. pianisty Władysława Szpilmana.
Otwarcie wystawy zwieńczył koncert w wykonaniu sopranistki, Ani Vegry i pianistki, Katarzyny Wasiak „Ci, którzy ratują się pieśnią”. W ramach festiwalu odbyły się również oprowadzania grupowe po terenie byłego Stalagu VIII A przybliżające jego historię oraz losy jeńców, a także pracę i działania Fundacji Pamięć, Edukacja, Kultura i Meetingpoint Memory Messiaen.
Materiał zdjęciowy Dni Messiaena 2023 Jakub Purej